onsdag 25 februari 2015

Idag är idag och inte igår...

Vad innebär det egentligen att bli vuxen? För mig handlar det om att våga acceptera mig själv precis som jag är. Att jag vågar stå för att jag inte alltid tycker lika som alla andra. Att acceptera att min barndom blev så som den blev. Det här fick jag med mig och det här fick jag inte.

Att bli vuxen för mig innebär också att jag vågar ta ansvar för både mina fel men också för det som jag tycker mig ha klarat av med bravur. För mig har det också blivit tydligare vilka pubertala mönster jag har haft tidigare och också vilka jag fortfarande har. Ibland hamnar man i situationer eller bland människor som  hjälper en att se det mer tydligt än annars. Idag hamnade jag med ett gäng kvinnor i övre medelåldern som hjälpte mig med detta. Tack till er! Ni har hjälpt mig få syn på mig själv och  motiverat mig att fortsätta framåt.

Livet enligt mig handlar inte om hur mycket tur man har eller hur mycket man sliter för att nå sitt mål eller vilka olyckliga händelser eller människor som råkat komma i vägen för vår lycka.
Olycka drabbar oss alla. Ofördelaktig vänskap likaså. Mer eller mindre gynnsamma uppväxtförhållanden har vi alla fått vår del av.

Vad är det då som gör att vissa av oss orkar känna lycka ändå? Frågar du mig så finns det ett väldigt viktigt ord som jag tror gör, kanske inte hela men stor del av skillnaden, och det är ACCEPTANS.

Att orka acceptera att man har gjort fel val ibland. Acceptera sitt "helvete" eller sina "helveten" som man han ha tvingats utstå, eller faktiskt valt. Och att ta lärdom.
Acceptera sin del i det dåliga. Förlåta sig själv. Fokusera på drömmen och trivas i nuet.
Känna sig ok med att stå ensam och att vara trygg i att man känner att man inte kan eller vill tillhöra en grupp för att man inte kan identifiera sig med dess förhållningssätt till ex, livet, relationer, konflikter, värdegrund eller personlig utveckling, etc.

Men jag kan förstå att många tycker att utveckling är skrämmande, just för att i utvecklingen så blir man oftast ganska ensam för en tid. Eller känslan blir den i alla fall. Universum har ju den lilla egenheten att det placerar oss tillsammans med likasinnade som oftast befinner sig i samma fas som vi och när vi tar ett kliv framåt så är det ju långt ifrån alla som gör detsamma, vid samma tidpunkt. Utvecklingen är ju en personlig resa. En mycket individuell process som det är svårt att göra tillsammans med sin "flock". Men om personlig utveckling är ett önskat tillstånd eller rentav ett behov så har man oftast inget val när stunden kommer. Det är bara att hänga med. Är man medveten om sin process så tror jag att få människor känner sig bekväma i att gå tillbaka till innan man blivit medveten.

Så jag skulle vilja tacka universum för den svåra och mycket ensamma tid som jag gått igenom de sista två åren. De har gjort mig till en mer tacksam Sofia som lärt mig vikten av acceptans. Den har också fått mig att inse vad som är viktigt för mig, i mitt liv. Vilka människor som vill utvecklas och vilka som stått och står still. Den har fått mig att våga stå för mina val och att tycka om mig själv trots att kanske andra människor inte gör det. Jag känner inte längre något behov av att förklara mig. Jag behöver inte bekräftelse från människor i periferin. Jag har förstått vikten av att bilda mig en egen uppfattning och att inte tolka utifrån andras ord och "sanningar".

Nu väntar en ny tid för oss. Jag har funnit min plats, min kärlek och min motivation. Jag har fått nya perspektiv och nya mål. Livet är både tryggare och mer spännande än någonsin. Livet är inte igår eller imorgon. Det är det som händer i denna sekund.

Det finns inga ursäkter till att inte känna lycka under större delen av livet...
Make it happen!



2 kommentarer:

  1. Hej Sofia!
    Först o främst vill jag säga att det var tråkigt att höra att Ingela har gått bort, men det verkar onekligen som hon fick en vacker, varm och kärleksfull avskedsceremoni <3

    Det är fascinerande hur universum verkar och jag upphör aldrig att förundras och känna tacksamhet för alla de gånger man i precis rätt tillfälle, när det behövs som mest, ramlar över något som får en känna sig tillfreds med och tillit till sin inre utveckling.
    Idag var en sån dag jag hade tappat mig lite och ditt blogginlägg var precis vad jag behövde. Tack!

    Oftast känner jag mig trygg med alla val jag har gjort (och dess konsekvenser) de senaste åren för att våga leva mitt liv efter vad som är viktigt för mig och inte för att tillfredsställa alla andra, eftersom valen jag har gjort kommer från min innersta kärna av vem jag är.
    Men ibland händer det att jag vacklar i min tillit, ibland undrar jag om jag verkligen kan hålla huvudet högt och om jag verkligen skulle gjort si eller så, fast jag känner långt in i hjärtat att jag är på rätt väg. Ibland behöver man den där lilla pushen utifrån som öppnar ögonen igen och som får en att hitta tillbaka till den där punkten, den där underbara känslan av trygghet, självständighet och medvetenhet som gör att man växer så enormt som människa. Det är en sån befrielse att tillåta sig att faktiskt vara lycklig, tacksam och stolt över sig själv, och att man vågar lita till sin egen inre röst och inte till andras.
    Det viktiga är ju inte hur man har det, utan hur man tar det :)

    Så- jag kände bara att jag ville säga att jag hoppas du tar åt dig en kärleksfull tanke om att det du skriver också fyller en funktion för andra, säkert fler än mig. Rätt vad det är så är dina ord precis vad någon behöver höra just då :)

    Ha det så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Maria :) Jag läser den dock två år efter att den skrevs. Förlåt. Jag har inte sett den <3
    Kramar till dig!

    SvaraRadera