tisdag 29 augusti 2017

Inre styrka...

Vad innebär det för dig att vara stark?
Den här frågan har förföljt mig länge...
Jag tycker det kan vara att veta när man när man ska stå upp för sig själv och när man ska ta ett kliv fram för att hjälpa nån annan. Att kunna erkänna sina fel och brister eller sina positiva egenskaper. Att kunna lägga alla sina sorger åt sidan för en stund och tillåta sig att vara glad. Det kan vara att välja bort människor ur sitt liv för att själv kunna må bra eller för att ge andra en anledning att utvecklas. Det kan vara att trotsa naturens lagar och våga testa det omöjliga  eller att kliva utanför sin egen trygghetszon.
Att göra det man tror på med andra ord!

Stark kan man vara på hur många sätt som helst men vad innebär det då att vara det motsatta?
Kanske kan det sammanfattas ganska enkelt?
Kan det vara att inte vara sann emot sig själv?

Jag tycker att så länge jag gjort mitt bästa med öppna ögon för mig själv och min omgivning och kan stå för konsekvenserna det får så tycker jag att jag visar på inre styrka. 
Allt jag gör gynnar inte alla andra. I alla fall inte ur ett kortsiktigt perspektiv.
De allra flesta av valen jag gör och har gjort tidigare har jag gjort för att bli lycklig ur ett långsiktigt perspektiv.
Jag valde till exempel att bryta ihop under våren, att möta de läskiga och skamfyllda sakerna från förr, våga se det jag inte velat se och lära mig att acceptera allt som de är.
Även om det varit jobbigt så har jag behövt göra det här för att kunna bli fri från det ur ett långsiktigt perspektiv..
Jag tycker att det är styrka.. Att inte bara ta vägen som är den lättaste för stunden. Den som gör minst ont just nu..

Det är en styrka att släppa kontrollen och istället våga ha tillit till att allt kommer bli som det ska vara. Väljer någon att inte vara en del av mitt liv så ska det vara så. Då skapas det plats för nya bättre relationer i mitt liv.
Med alla förluster kommer en livsläxa och gör jag inte den så kommer jag få omläxa, på omläxa, på omläxa. Tills jag gjort den..

Vilka är dina styrkor och dina livsläxor? Vilka situationer är det du hamnar i gång på gång? När var du stark sist? Sträck på dig! Att våga visa sig skör är också att vara stark..

Var stolt över dig själv!
/Sofia
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar