tisdag 8 mars 2011

Jämställdhet?

Idag är det internationella kvinnodagen. En dag då vi ska hylla alla kvinnor lite extra. Hur känner vi inför detta nu då? Klart vi ska hylla kvinnor. Men varför bara en dag om året? Och vad ska vi hylla kvinnor för? För att vara kvinnor? Ja visst.. Men det känns lite konstigt tycker jag.

Det har varit en massa prat om jämställdhet nu ett tag och jag blir så trött på allt tugg om det! Självklart ska kvinnor och män ha samma lön för lika arbete. Jag säger inget om det. Självklart ska inte kvinnor diskrimineras eller kränkas. Men det ska väl inte män heller? Ingen ska väl behöva utstå något sånt? Jag blir så trött på allt prat om hur alla sysslor ska vara lika fördelade i hemmet. Män ska diska, laga mat och städa i samma utsträckning som kvinnorna. Visst! Det är väl självklart, så länge som kvinnor då i samma utsträckning som männen lagar bilen, bygger ut huset, byter däck, målar fasaden, skottar snö och klipper gräs. Jag är väldigt nöjd med att tvätta, laga mat, städa, handla och byta gardiner hemma. Så jämställdhet i all ära men kära feminister. Se över hela familjebilden innan ni begär allt detta av era män.

Min älskling tjänar nog i snitt det dubbla gentemot mig men det är han så jävla värd! Jag skulle inte ens kunna tänka mig att slita som han gör. Det jobbet eller den brutala jargong som byggarbetsplatserna verkar ha, skulle min kropp och mitt psyke aldrig palla. Alla män som ligger borta och jobbar på det här sättet förtjänar enligt mig en stor eloge! Jag beundrar er som klarar av det! Kvinnor som tvingar sina män att komma hem och mer eller mindre ta över allt jobb hemma efter en sån vecka undrar jag över hur de är funtade. Killen har ju inte direkt haft semester!
Ja! det är jobbigt att sköta om ett hem, ett jobb och nåt eller några barn i fyra dagar ensam. Men! Hellre är jag hemma i mitt eget hem, bland vänner, med barnen man älskar mest i världen, får sova i min egen säng och laga min egen mat än att gå gå upp mitt i natten och åka 20 mil på söndag natt, jobba minst 10 timmar per dag, med en halvtimmes matrast och kniven mot strupen, utomhus i ur och skur. Sova i en barack på 15 kvm, ensam, äta medhavda matlådor varje dag och längta hem varje kväll..

Så internationella kvinnodagen och jämställdhet, jag vet inte... Vi är väl alla människor med lika värde? Men med olika förutsättningar. En del vill få det till att det från början inte är någon skillnad på killar och tjejer. Det tycker jag är superlöjligt att ens diskutera. Vi är två helt olika kön.. Vi ska va olika! Vi är ämnade för olika uppgifter. Män var ursprungligen modiga och starka jägare och kvinnorna levde tillsammans och var mer känsliga och sociala varelser som tog hand om barnen. Män har ca 25% mer muskelmassa än kvinnor. Kvinnor utsöndrar östrogen och män testosteron. Kvinnor är gjorda för att föda och ta hand om barn! Varför kan man inte bara acceptera att kvinnor och män är olika? Sen finns det också ett enormt spektra av olikheter hos individer inom bägge könen också. Och trist vore det väl annars? Alla olika typer behövs ju för att samhället ska fungera. Det måste få va okay för en kille att va karlakarl och för en tjej att va en liten prinsessa på samma sätt som att vi ska acceptera att en kille vill gå i klänning eller att en tjej vill arbeta som lastbilschaufför. För tendensen som jag märkt av är att det nästan är ses som ett misslyckande att pojkarna på förskolan helst leker med bilar och att tjejerna hellre leker med dockor. Jag tycker jämställdhet är att alla ska få möjligheten att vara den man är och syssla med det som passar en bäst så väl i hemmet som på arbetet. Givetvis med undantag för att man av kärlek ställer upp för varandra.

Så jag uppmanar er alla att skita i vad andra tycker. Va så "jämställda" som ni själva vill och våga leva upp till stereotypen om det passar er!
Tack för mej, hej!

3 kommentarer: