söndag 24 april 2011

Vilken resa...

Nyss hemkommen från en alltid lika härlig vistelse hemma hos min pappa och hans familj. Ett hem som är fyllt med kärlek, respekt och acceptans till brädden. Ett hem där man känner hur kärleken flödar och där man alltid känner sig välkommen och hemma. Jag har turen att ha en pappa som arbetar som Hypnoterapeut och hans fru Maria som lever och verkar som Medium och Djurkommunikatör... Dom är två fantastiska människor som trots enorma motgångar i sina egna och sitt gemensamma liv alltid bibehåller sin glöd och sin passion för livet, varandra och människorna de älskar som finns runt dom.

Underbara Maria gav mig den här gången healing... Tack kära Du för det!
Det var som alltid en upplevelse utöver det vanliga. Det är en märklig känsla att förflytta sig mellan olika fysiska och psykiska tillstånd under loppet av några timmar. Jag gick från ledsen till glad, från frisk till bombförkyld, från tung till svävande lätt under den här stunden.. Spänningar släppte i hela kroppen, mina inre system sattes igång, energin började åter att flöda och jag fick veta vad det är som inte fungerar så bra för tillfället och som vanligt så är Du "spot-on"..

Hon kunde se att jag var överansträngd i senan i min hålfot som jag fick ont i igen under flytten, hon kunde berätta för mig att jag biter om nätterna på grund av att jag bär på mycket stress och oro och hon kunde i min energi se att jag ofta ligger på ett för högt blodsocker. Det gav mig ännu en kick till att ändra om i min kosthållning och äta mer lchf igen. Vilket jag faktiskt mådde väldigt bra av under tiden jag höll på.

För er som inte vet vad lchf betyder så lyder förklaringen, Low Carb High Fat = Lite Kolhydrater Mycket Fett. Vilket är väldigt bra om man vill hålla ett jämnt blodsocker och gå ner i vikt på samma gång. Det sista är inte längre så superviktigt för mig som det har varit men jag tycker om att utmana mig själv till att äta mat som är bra för kroppen och det är den här typen av mat om man sköter sig bra.

Jag älskar verkligen att jobba med mig själv som människa och utmana mig och möta mina rädslor! Vad vore livet om man man inte längre hade viljan att utvecklas?
Många ser det som ett straff eller som något ansträngande att behöva gå och prata med en psykolog eller med en terapeut. Men jag ser det verkligen inte så. Terapeuter och psykologer är ju hjälpare!

Om bilen är trasig tar jag den till en bilmekaniker, vill jag att den ska gå bättre tar jag den till någon som kan fixa sånt. Om mitt hår är trasigt och har tappat sin glans så går jag till en frisör och om min själ eller min kropp slutar fungera som den ska så går jag till en terapeut eller någon annan typ av hjälpare. Jag älskar känslan av att ha gjort något för mig själv. Det vill för mig säga, min själ...
Om det är en "hjälpare" i form av en vän som man kan prata med eller om det är en "hjälpare" i form av en terapeut är inte så viktigt egentligen. Bara det tjänar syftet..

Så ni som bär på sår från det förflutna, höga krav på er själva och er omgivning, ni som går med en ständig känsla av dåligt samvete eller någon av alla andra oräkneliga problem som man kan ha. Hitta er "hjälpare"! Jag lovar att du kommer få en upplevelse utöver det vanliga. Resan in i ditt eget inre kan vara hundra gånger mer spännande än du trodde....



Unna dig själv att må bättre!

4 kommentarer:

  1. mycket fett är ju verkligen ingen höjdare vännen. tänk på insidan också.....

    SvaraRadera
  2. Ja det kan låta bakvänt men fett löser fett vettu och det är mycket hälsosammare än det låter... Man trodde till en början att kolesterolet skulle bli skyhögt men det har man sett när man undersökt att det får istället motsatt effekt.. Kolesterolet sjunker och personer med diabetes kan i stört sett sluta medicinera eftersom det inte blir några insulinpåslag.. Men tack för omtanken du anonyma ;)

    SvaraRadera
  3. Ja de båda är helt underbara. Måste boka tid snart, så att de får göra något gött med mig. Det ska jag unna mig i dessa tider. Bra att du tänker på ditt kolhydratsintag. Med rätt tänk kommer man långt! :) Undrar jag om den dära anonyma tror att man även blir grön av grönsaker eftersom hon/han tror att man blir fet av fett...

    SvaraRadera
  4. Hahaha.. Vem vet? ;) Så sjukt vad lätt det är att leva efter den här dieten! Och bra för både midjemåttet, miljön och tänderna till skillnad från andra metoder för viktminskning som jag provat :P

    SvaraRadera