tisdag 2 augusti 2011

Utlopp...

"Förlåt" är ett oerhört starkt ord. Ett ord som skulle kunna förändra världen.
När jag var 14 år så gjorde jag ett stort misstag. Jag förlorade min oskuld till fel person. Jag var oerhört förälskad och hade varit länge. Killen i sig var inte pålitlig och va inte ärlig mot mig om sin relation till en tjej som jag kände lite grann och som jag respekterade. Det här kom givetvis fram och det visade sig att dom var tillsammans och hade varit hela sommaren. Här började för mig en lång tid av utfrysning i skolan och ett rent helvete varje dag i nära två års tid. Men det kom inte från tjejen som drabbats av det här, tjejen vars kille varit otrogen med mig. För en kväll ett halvår senare på "vinterkolsnäs" tog jag mod till mig och gick fram till tjejen. Bad om förlåtelse och bad henne skälla så mycket hon bara ville på mig och det gjorde hon. Hon gormade och skrek och svor en lång stund tills hon tillslut bröt ihop och började skratta. Efter det gav hon mig en kram och det har inte kommit på tal sedan dess. Jag minns inte ett ord av vad hon sa. Jag bara njöt av att se henne få explodera och få ur sig alla sina känslor.

Jag ser så många människor som är oärliga mot sig själv och andra och jag önskar verkligen att jag och många andra orkade vara mer ärliga och stå för sina handlingar. I relationer till exempel. Det är så svårt att se sig själv i vitögat, erkänna sina brister och be om ursäkt! Ni som känner igen er själva. Chocka eran kille eller tjej nästa gång dom skäller på er genom att säga "Förlåt... Det jag gjorde eller sa va dumt och onödigt av mig." Oftast gör man faktiskt grejer man vet retar upp den andre men man gör det oftast för att man vill uppnå något helt annat. Man vill skapa en reaktion av något slag men man vågar inte vara ärlig! Varför inte säga nästa gång "Jag sa så till dig för att jag egentligen är besviken för att du inte kramar mig så mycket." eller "för att jag hade sett fram emot att vi skulle göra något tillsammans. Eller klassiskt "för att jag önskar att du ville hjälpa mig mer här hemma". Hur ska man kunna få hjälp med dammsugning om man skäller på att den andre aldrig är hemma? Vi är kanske inte konflikträdda men har hamnat i onda cirklar av att vilja en sak men be om något annat... Jag själv är ett lysande exempel på detta. 
Visa tydligt vad ni vill! Få av oss är tankeläsare...
Be om förlåtelse när ni innerst inne vet att ni gjort något onödigt.
Ta ansvar för ditt liv. Det kan aldrig vara någon annans fel att jag mår dåligt. Allt handlar om hur jag förhåller mig till situationen. Jag kunde ha valt att ta åt mig av det som tjejen sa. Men hade jag lyssnat på riktigt och gjort det så hade kanske mitt självförtroende aldrig rest sig igen. Och det hade inte hon heller velat. Gjort var gjort, oavsett om jag hade avsikt att såra eller inte. Men hennes ord fick mig inte att må dåligt. Det var mina egna ord riktade mot mig som gjorde det. Men efter att ha sagt förlåt upphörde mitt självförakt och jag kunde sluta slå på mig själv.Visa dig själv respekt. Och kan du i inte det på grund av oärlighet mot dig själv och andra så börja med att be dig själv och andra inneligt om ursäkt. Det kan öppna en helt ny värld för dig. Det är mycket lättare att leva ett liv utan ett ok av skuld och självförakt på sina axlar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar