måndag 9 januari 2012

Best Friend Forever...

Vänner är de viktigaste människorna vi har i livet. All äkta kärlek bygger på vänskap.
Vad önskar jag av en vän?

Jag vill ha ärlighet. Inte total ärlighet men när det verkligen är viktiga saker.
Jag vill av min vän bli accepterad och älskad precis som jag är. 
En vän bör bete sig respektfullt.
Jag vill av min vän inte få negativa kommentarer om min kropp eller mitt utseende. 
Jag vill inte att vänskapen ska vara beroende utav mitt utseende eller vilka kläder eller prylar jag har utan av mina inre kvalitéer.
Jag vill kunna säga allt till min vän och att den ska kunna säga vad som helst till mig utan att vara dömande.
Jag vill att vänskapen ska ge energi istället för att ta.
Kärleken till en vän ska vara villkorslös.

Vem är den viktigaste människan i mitt liv?
Jo det är ju faktiskt jag själv!
Jag vill vara min egen bästa vän.

Jag ska därför vara ärlig mot mig själv när det gäller det mesta... 
Jag ska älska mig själv villkorslöst och behandla mig själv med respekt. 
Jag ska sluta gen mig själv negativa kommentarer om min kropp och mitt utseende.
Jag ska sluta att bedöma mitt egenvärde efter vad jag har för kläder eller andra tillhörigheter utan istället rosa mina goda inre kvaliteter.
Jag ska börja föra en öppen och ärlig inre dialog med mig själv utan att lägga in värderingar.
Jag ska sluta slösa energi på onödiga saker utan spara på energin åt mig själv.

Det känns som om jag har en del att jobba med i relationen med mig själv men jag vet att när relationen förbättras kommer många andra vinster komma med på köpet.
Allt börjar med en själv. Det är den enda du kan förändra.
Att älska eller acceptera sig själv villkorslöst är det första som måste fungera för att kunna älska och acceptera andra människor villkorslöst.

Så ni som liksom mig har svårt för detta. Ge er själva minst en kram om dagen och ställ er frågan.."Skulle jag ha behandlat min bästa vän så här?" 

Peace!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar